دکتر ابراهیم منصور می نویسد: یک دیدگاه فمینیستی درگیری … شاعر فرزانه جلیلا بینت مارا


برای دریافت مهمترین اخبار مشترک شوید

اعراب در جزیره خود جنگ های زیادی انجام داده اند که برخی از آنها درگیری با احزاب غیر عرب بوده است ، اما بیشتر آنها به دلایل اقتصادی جنگ داخلی بوده است ، حتی اگر در ظاهر فقط برای انتقام باشد.
جلیلا بینت مارا همسر کولایب بود ، و کولایب متکبر و توهین آمیز بود ، بنابراین برادر کوچکترش توسط یک جاسوس کشته شد ، بنابراین جلیلا در سخت ترین شرایط انسانی قرار گرفت که در آن یک زن قرار می گیرد ، بنابراین برادرش قاتل و شوهر مقتولش
در قرن چهارم میلادی ، عصر تدوین گسترده ، ابو الفرج ال اصفهانی (284-356 هزار نفر) داستان آن جنگ سخت باستانی را به نام جنگ Basos بازگو می کند. قطعه ای که اعراب آن را شعر نابودی می نامند ، از جمله این بیت:
ای سعد ، گول نخور و برو. زیرا شما در میان مردم مرده اید
او برادرزاده خود یاساس را تحریک كرد ، بنابراین او همسر خواهرش كولایب را كه استاد مردمش بود كشت. اعراب ضرب المثلی را در این بد بیان می کنند و می گویند: “من از bash بیمار شده ام.”
ابو الفرج الاصفهانی موقعیت همسر کولیب سید ، ربیع al مکتول را بازگو کرد – در پایان داستانی که او در صفحات طولانی کتاب (العگانی) در مورد جنگ دوشیزه ارائه داد و این کتاب را شکست داد. معروف به جنگ الباسوس.
ابو الفرج می گوید که وقتی جلیله دختر بود ، هنگامی که به مراسم خاکسپاری شوهرش کولایب رفت ، زنان به خواهر کولایب گفتند: “سفر من ، جلیله ، از مراسم خاکسپاری تو.
“او به او گفت ، اوه ، این یکی ، از مراسم خاکسپاری ما بیرون برو ، زیرا تو خواهر و خواهر قاتل ما (که برای ما اتفاق افتاده است) و خواهر قاتل ما هستی.”
جلیلا از مراسم خاکسپاری بیرون آمد و احساساتش را به خود جلب کرد. پدرش تلخ او را ملاقات کرد ، بنابراین او به او گفت:
“چه چیزی پشت سر تو است ، جلیله؟”
“او گفت ،” برداشتن اعداد ، غم و اندوه ابدیت ، از دست دادن یک فرد بزرگسال ، کشته شدن یک برادر برای چند نفر و در میان کسانی که نفرت را به وجود می آورند و از هم پاشیدن کبد. “
– پدر گفت: یا سخاوت بخشش و فدای دیه از بین می رود؟
– جلیله گفت: آرزوی فریب خورده و پروردگار کعبه! او در گوشت شما را فرا می خواند تا خون پروردگار خود را شکست دهید!
آیا جلیلا تاکنون از پدرش عاقل تر بوده و نسبت به مسائل واقع بینانه تر است؟ این همان چیزی است که رمان می گوید.
اما چرا او شعر خود را “دورای منحصر به فرد” خلق کرد؟
ابو الفرج گفت که پس از بیرون آمدن جلیله از مراسم خاکسپاری همسرش ، خواهر قولائب که وی را از مراسم خاکسپاری اخراج کرده بود ، گفت: “سفر متجاوز و جدایی شمت.
جلیلا به اظهارات خود ، که شامل سوice نیت و ارعاب بود ، رسید و او گفت: “چگونه زن آزاد بر تجاوز به حجاب و جاه طلبی خود هجوم آورد (یعنی منتظر بدبختی بود تا انتقام شوهرش را در میان قومش بگیرد) خدا برای جلب رضایت پدربزرگ خواهر من؟ سپس ایجاد می شود ، می گوید:
1- آه ، دختر مردم ، اگر آرزو می کنی ، عجله ای در سرزنش نداشته باشی تا وقتی س askال کنی
2- اگر متوجه شدید که مقصر است ، مرا سرزنش کنید و من بخشیده خواهم شد
3- اگر خواهر کسی هستید که از حسرت او می میرد ، پس این کار را انجام دهید
4- بیشتر من نسبت به آنچه باردار شده ام یا از دنیا رفته ام پشیمان هستم
5- عمل زیر پا گذاشتن صورتم با قطع کردن کمر و زندگی من
6- اگر چشمانم به غیر از خواهرش ، چشمانم را تراشیده بود و او می مرد ، مهمانی نمی گرفتم
7- چشم لکه هایی از چشم حمل می کند ، همانطور که مادر شیطنت پخش شده را با خود حمل می کند
8- مردی که دوران را نابود کرد تا اینکه سقف خانه من از بالا تخریب شد
9- تخریب خانه ای که من ساختم ، و آن تخریب خانه اول من بود
10- با پرتاب ناشنوا آنرا نزديك انداخت
11- ای زنان ، امروز بدون شما با معضلی به من وقت داده اید
12- من با کشتن یک خرج حلزون ، خار در پهلویم متمایز می شوم
13- کسي که دو روز گريه مي کند مانند کسي نيست که روزي که بي هوش است گريه کند
14- گیرنده با انتقام شفا می دهد ، و در تحقق انتقام من ضرر فراتر از آن است
15- اگر فقط خون من بود ، در عوض خون می آمدند
16- من قاتل قاتلی هستم و خداوند مرا تسلی دهد
به جرات می توانم بگویم که اباالفراگ عمداً در آخرین قسمت داستان خود از جنگ آسیب زا ، گفته ها و شعرهای عالی را بیان کرد ، دلایل آن بسیار سنتی بود ، جایی که پوچی و استکبار یک ویدیو ، بدبختی مردم و نگرش عالی او را به همراه آورد. به زنان و خواهران شوهر مقتولش و پاسخ او برای پدر متوهم خود ، و سپس برای شعر فصیح خود را به یک معجزه ، همه این پایان موفقیت آمیز به داستان خونین بود ، به عنوان نویسنده متوسل به روش بازگشت رعد و برق ، به عنوان حوادث رخ داده است در اولین روز جنگ ، در آخرین داستان جنگ گفته شد ، جنگی که چهل سال بین پرواز ، آتش بس و جنگ ادامه داشت. روشی روایت که خلاصه ای از چشم انداز نمایشی از داستان غم انگیز ، که داستان یک زن عرب پیش از اسلام است ، در شکوه و جلوه و ارزش والای او ، و افتخار او به سنت های عرب و شرم آور است.
بر خلاف عمه اش آل باسوس ، یک زن خردمند ، جلیلا ، در گفتگوی خود با پدرش ، خود را با شیرینی آرزوها فریب نداد و از اینکه kleb نمادی برای مردمش بود ، غافل نبود ، که نمی توانست قتل او را نادیده بگیرد ، حتی با گرانترین و گرانترین پول و آنچه او از قتل ، جابجایی و خونهای طولانی مدت جنگ انتظار دارد. در حقیقت ، برادر کوچک کلیپ ، که دست و پا چلفتی است ، به دلیل کنار گذاشتن سرگرمی و تمایل به انتقام گرفتن از برادرش کلیپ ، شاعر مشهوری شد و جنگ های خود را در شعرهای طولانی ضبط کرد ، به طوری که مورخان شعر عرب می گویند نام محسیل هنگامی که ابیاتی را که آیات جنگ هستند طولانی می کند ، به این شاعر مبارز می پیوندد.
در مورد شعر بزرگ ، شاهکار بی نظیر ، این از خود صادقانه و ذهن غالب او ناشی می شود ، نه از کلمات و عبارات حفظ شده او.
به غیر از چند کلمه مانند تفلی (به معنی این است که در توصیف مادر به فرزندان اشاره دارد) ، و همچنین پرتاب مرد مرده (یعنی کسی که انسان مقتول را در آغوش خود می کشد و می بیند ، و اصل او شکار است ، که انسان به زودی آن را تحمیل می کند) ، بجز چند کلمه ، شعر واضح و مشخص است ، گرچه از زمان خلق آن هزار و ششصد سال می گذرد.
جلیلا خطاب به مردم ، خطاب به خود ، خطاب به قاتل و قاتل ، همانطور که خواهر کولایب را خطاب قرار می دهد ، همچنین زنانی که واقعه اخراج وی از مراسم خاکسپاری را دیده اند ، و خواننده ای که اظهارات خود را دریافت کرد و فقط در شانزده خانه توانست گفتمان این جنبش ها را بدون نیاز به ترفندهای بلاغی مانند “خلق و خوی خوب” که در گذشته توسط بلاغت ها تحسین شده بود ، انتقال دهد. این شعر یک قطعه است و هیچ هدفی ندارد او با زنانی که پیشنهاد کرده اند او را از مراسم خاکسپاری بیرون ببرند اختلاف می کند ، اما او آنها را سرزنش نمی کند و خواهر کولاب را سرزنش نمی کند. در خانه سوم نمی توان به استدلال منطقی پاسخ داد: خواهر به خاطر ترحم خود برای برادرش مقصر نیست ، متاسفم برای برادر مقتولش ، و من برای برادرم متاسفم ، قاتل منتظر انتقام است زیرا او یک قاتل قاتل است ، بنابراین او در پایان شعر با توصیف شرایط خود گفت: و فصاحت به استدلال او. شعر او مبتنی بر فصاحت پرستشگران و اقناع است ، نه بر اساس لفاظی های تزئین و سرگرمی ، و واقعی ترین استدلال های اوست ، که دیدگاه فمینیستی درگیری در روشن ترین و درخشان ترین بیان را نشان داد.

* استاد نقد و ادبیات معاصر – دانشگاه دامیتا

  • اوضاع در مصر

  • صدمات

    153،741 هفتم شایع ترین

  • ترمیم شد

    121 072

  • مرگ و میر

    8،421 هفتم شایع ترین

  • اوضاع جهان

  • صدمات

    94 052 636

  • ترمیم شد

    67 196 627

  • مرگ و میر

    2،012،662 هفتم شایع ترین




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *